Hverdagsliv
En 40 år gammel politisk dumhed

En 40 år gammel politisk dumhed

Kultur

22. april 1972 kørte Danmarks sidste sporvogn i remise. Flere år før var sporvejslinjerne nedlagt i Aarhus og Odense.

 

Linje 5, der med tiden var blevet Københavns vigtigste sporvejslinje, kørte mellem Husum og Formosavej på Amager. Mange vogntog bestod af de helt nyindkøbte moderne letbanevogne fra Düsseldorf.

 

Sporveishistorisk Selskab

Københavns Sporveje sørgede gennem årene for at bevare mange af de ældre vogntyper. I1965 blev Sporveishistorisk Selskab (SHS) dannet. Formålet med foreningen var at bevare og restaurere sporvejsmateriel samt udgive blade, bøger og på anden måde orientere om kollektiv bytrafik.

 

I halvfjerdserne undersøgte Sporveishistorisk Selskab flere muligheder for at oprette en kørende museumsbane. Det lykkedes i 1978, hvor der blev indgået aftale om etablering af et museum på godset Skjoldenæsholm syd for Roskilde.

 

Foreningen, der nu har over 1.400 medlemmer, overtog i 2003 vogne og materiel fra det daværende HT-museum.

 

Tiden skrues 40 år tilbage

På museet kan man ud over sporvogne fra tre danske byer set vogne fra mange udenlandske selskaber, blandt andet en sporvogn fra Melbourne, deponeret af Kongehuset i 2006.

 

Museet har en vognpark på over 100 enheder. Mange af vognene er køreklare og kan opleves på museet.

 

På museet er der ofte særarrangementer og i år skruer man tiden 40 år tilbage med temaudstillingen ”Biler der fulgtes med sporvognene”. En udstilling viser, hvordan gadebilledet så ud i 1960erne, hvordan moden var, hvad var der på menuen i de små hjem samt hvilke film der havde premiere i biograferne. Tv var stadig sort/hvidt.

 

Sporvejsmuseet har inviteret ejere af biler fra 1972 og tidligere år på besøg, så museets besøgende får et indtryk af, hvordan gadebilledet så ud dengang.

 

Rådhuspladsen

Billedet viser Rådhuspladsen i København omkring 1935, hvor mange  sporvognslinjer passerede. På hver side af linje-6 vogntoget ses to af de fire nedgange, der var til ”Den underjordiske forbindelsestunnel, der under besættelsen blev udbygget med toiletter”. Midt i foto ligger Vesterbrogade. Til venstre for gaden ses den gamle Industribygning fra 1872, der blev nedrevet 105 år efter. Til højre er Richshuset ved at blive opført. Ved indkørslen til Strøget ses ”Stoppenålen” der blev opsat 1931.

 

http://www.sporvejsmuseet.dk/

 

Dines Bogø er forfatter og foredragsholder

Forside
Website by Conceptware